¿Què és?
Elaboració de l’EDC
Fase1: Diagnosi
- ENTREVISTES I REUNIONS
S’han realitzat entrevistes, reunions i trobades amb diferents professionals del centre. Tenint present la particularitat del nostre centre, disposem de diferents professionals del camp sociopedagògic (mestres, educadors, logopedes, treballadors socials, monitors, etc.) però també clínic (psiquiatria, psicologia, musicoteràpia). Així, s’ha pogut fer un recull d’aspectes a considerar referits a l’àmbit digital que poden contribuir a millorar les competències de l’alumnat i professorat així com també una millora en l’eficiència de la gestió del centre. També s’ha tingut molt present el personal no docent del centre (tècnic informàtic, personal d’administració i serveis -PAS-).
- ENQUESTES
Un dels elements principals per a facilitar la recollida de dades ha sigut realitzar diversos qüestionaris a totes les parts de la comunitat educativa. En aquestes enquestes s’ha demanat, de forma anònima, que els participants responguessin a diverses qüestions tant de funcionament actual del centre com de propostes de millora.
En concret la comissió digital va elaborar diversos qüestionaris mitjançant l’eina de Microsoft Forms. Ha sigut així per que el centre treballa habitualment amb eines de Microsoft i n’ha facilitat tant l’elaboració com la difusió. Aquests van ser facilitats a cada participant de manera digital a partir d’un enllaç. Es varen incloure:
El procés de Diagnosi s’ha dut a terme al llarg del 1r trimestre de curs i inici del 2n.
Les enquestes varen ser difoses a través d’enllaços digitals i el resultat va ser el següent
Fase2: Anàlisi de la situació del Centre
A partir de les dades recollides es varen realitzar diferents reunions tant de claustre com de la comissió digital per posar en comú la informació i valorar-los. Per a fer aquest anàlisis va ser important utilitzar els gràfics i recull de dades que ofereix Microsoft Forms dels qüestionaris emprats.
Fase3: Objectius
Partint dels punts forts i febles de la fase d’Anàlisi, es determinen diversos objectius per a treballar en els pròxims 3 – 4 anys.
OBJECTIU 1: Visibilitzar el centre a nivell digital | |
DESCRIPCIÓ | Utilitzar les eines digitals existents així com desenvolupar-ne les que siguin necessàries per a poder oferir informació actualitzada del centre a la comunitat educativa. |
OBJECTIU 2: Consensuar una via de comunicació de les famílies amb el centre | |
DESCRIPCIÓ | Establir de manera acordada una o varies vies per a dur a terme la comunicació centre-famílies, tant per aspectes institucionals com del dia a dia a nivell docent i/o clínic. |
OBJECTIU 3: Promoure una conciliació laboral i personal en relació a l’ús de les tecnologies | |
DESCRIPCIÓ | Relacionat amb el dret a la desconnexió digital dels treballadors i també definir quines són les situacions d’urgència que cal tenir presents |
OBJECTIU 4: Sensibilitzar, educar en el bon ús de les tecnologies als/les alumnes | |
DESCRIPCIÓ | Treballar amb l’alumnat per a consenciar-lo de la necessitat de fer un ús responsable de les tecnologies i també fomentar aquest hàbit dins l’entorn familiar |
OBJECTIU 5: Potenciar l’ús de les tecnologies en l’ámbit acadèmic i els plans individualitzats | |
DESCRIPCIÓ | Elaborar els plans i documents necessaris per a garantir que l’alumnat assoleix les competències digitals previstes per cada etapa |
OBJECTIU 6: Formar als professionals en aspectes tècnics d’aplicació en l’àmbit acadèmic | |
DESCRIPCIÓ | Definir un pla formatiu per a millorar les competències digitals del personal docent |
Fase4: Temporalització
Proposta de seqüenciació de les activitats per a assolir cadascun dels objectius plantejats en el període 2022-2025:
CURS 2022-23 | CURS 23-24: | CURS 24-25 | |||||||
1R TRIM | 2N TRIM | 3R TRIM | 1R TRIM | 2N TRIM | 3R TRIM | 1R TRIM | 2N TRIM | 3R TRIM | |
OBJECTIU 1: Visibilitzar el centre a nivell digital | |||||||||
Manteniment actualitzat de la web de centre | |||||||||
Publicació actualitzada d’informació (Blog) | |||||||||
Avaluació i anàlisi de les vistes als canals de comunicació | |||||||||
OBJECTIU 2: Consensuar una via de comunicació de les families amb el centre | |||||||||
Implantació de l’eina Alexia | |||||||||
Formació professorat en l’ús de l’eina Alexia | |||||||||
Formació a families en l’ús de l’eina Alexia | |||||||||
Acotar i restringir l’ús telefons personals/whatsapp | |||||||||
Anàlisi de la idoneïtat de l’eina Alexia dins el Centre. | |||||||||
OBJECTIU 3: Promoure una conciliació laboral i personal en relació a l’ús de les tecnologies | |||||||||
Regulació de l’ús dins l’horari laboral (dessconexió digital) | |||||||||
OBJECTIU 4: Sensibilitzar, educar en el bon ús de les tecnologies als/les alumnes | |||||||||
Establiment d’unes normes d’ús del centre | |||||||||
Coordinació familia-centre en el maneig de lo digital en l’àmbit domèstic(controlparental, bon us a casa) | |||||||||
Xerrades periòdiques per conscienciar als alumnes en l’ús adequat de les noves tecnologies. |
|||||||||
Elaboració d’un document on constin els dubtes,inquietuds i necessitats dels alumnes en relació amb les noves tecnologies. |
|||||||||
OBJECTIU 5: Potenciar l’ús de les tecnologies en l’ámbit acadèmic i els plans individualitzats | |||||||||
Aplicació de les comperències digitals del nou currículum i la DigComp | |||||||||
Conscienciació per part del professorat de la necessitat de l’assoliment de les competències digitals en l’alumnat | |||||||||
Formació en l’elaboració de plans individuals tenint en compte les competències digitals | |||||||||
Planificació i dur a terme activitats digitals adequades per a cada curs | |||||||||
OBJECTIUS 6: Formar als professionals en aspectes tècnics d’aplicació en l’àmbit acadèmic. | |||||||||
Formació en gamificació | |||||||||
Formació en eines d’edició d’audio-video | |||||||||
Formació en eines de presentació de continguts | |||||||||
Formació en eines administratives i organització interna (excel) | |||||||||
Formació en protecció de dades i seguretat |